tirsdag 6. desember 2011

Da bilen knelte.. Og ny ble skaffet

Dette skulle vise seg å bli litt av en affere.. den tok tid og mange søvnløse netter, men nå er vi igjennom det værste..  Kort oppsumert. Vi kjøpte i 2008 en Nissan Primera 2003 modell.  Veldig grei bil, om en kjedelig å kjøre ,men veldig konfertabel syntes jeg. Helt ok bil.  Problemene begynte å komme etter ett års tid.. den begynte å bli vanskeligere og vanskeligere å starte i kulde og vått vær.  Gudinnen veit hvor mange ganger jeg var på verksted for feilsøk og avlesing av "hjernen".  Men ingen ble noe klokere av den grunn.  Det tok år og dag å starte bilen, klarte å knekke 2 startmotorer iløpet av to sesonger.  Monterte motorvarmer og dette hjalp noe når vi var hjemme, men var vi på overnattingstur hos svigers eller mine foreldre var det på'n med samme opplegg igjen.. Sikker på at jeg får julegave fra bergings selskapene for å være en god kunde.. det ene etter det andre var galt..

Så da jeg var på sykehuset gikk alt galt, Eirin hadde kjørt på jobb og det var ikke sjanse å starte bilen etter noen få timer på parkeringsplassen ved jobben hennes.  Viking ble tilkalt som fraktet "liket" opp på Snapdrive på jessheim for feilsøking.. Igjen så var startmotoren røket,men siden det var bare 6 mnd siden vi bytta den sist sendte de den ned til verkstedt der jeg var sist for å se om dette var en retursak..

Der ble det gjort en grundig sjekk av motorblokka som viste at det var skade inne i sylynderne. Ny motorblokk var løsningen og dette ville koste mellom 50 og 75 000 kr alt ettersom man valgte ny eller pent brukt motor..  Her måtte det tenkes... bruke en masse penger på en bil som ikke akkurat hadde noe god politilighets statestikk eller kjøpe ny og selge denne som deler..   Jeg aner ikke hvor mange netter jeg ikke sov pga dette styret. Men til sist ble vi enige om at å gamble med 75000 kr i verstefall på noe vi ikke viste hvor lenge ville holde og ingen garantier.. den sjansen kunne vi bare ikke ta.  Så den tunge avgjørelsen ble at vi måtte ta tapet med denne bilen og gå for noe annet kjøretøy.

Jeg hadde endel samtaler med banken for å ordne finansieringen da vi fremdeles hadde en anselig mengde kr i gjeld på "liket", men dette ordnet seg uten at jeg vil gå nærmere inn på dette her.

Så etter endel timer på Finn.no fant jeg en bil jeg ønsket å gå for, en 2002 modell Volvo XC70 med relativt få kilometer på klokka, i god stand og pen bil. Så denne ble hentet for halvannen uke siden (26 november).  Denne bilen er noe annet ja.. det er en stasjonsvogn i V70 serien ,men med AWD (4hjulstrekk) og hevet ca 10 cm for lettere å komme fram i litt ulent terreng.  Ikke det jeg kjører mest i ,men så slipper jeg iallefall å kjennes ut som jeg skraper baken i asfalten. Jeg er iallefall kjempefornøgd sålangt, den er morsom å kjøre. Har mye motor og er lettmanuvret til å være en såpass stor bil. Den har faktisk betraktelig mindre svingradius en Primeraen. Og jeg syntes de er bedre å kjøre på mange måter også. Jeg kjenner den er litt høyere så den er ikke så "flat" på veibanen,men den kjennes mer levende ut og dette liker jeg godt.  Så da er det bare å satse på at denne holder bedre en Primeraen. Noe som egentlig ikke skal så mye til..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar