tirsdag 12. mai 2015

Det er lenge siden jeg har vært på tur nå, men omsider fikk jeg muligheten til å ta ett par dager i statene. En i familien skulle ha fraktet noe over til Norge, dette var svært uhensiktsmessig å få over med flyfrakt, mye pga prisen så da var det langt billigere å reise over å hente selv.

Litt koordingering med alle parter, jobb og tilgjenglighet på fly ble reisen til sist bestemt å være i April , 16-21 passet veldig bra jobbmessig.

Reisen ble bestilt i begynnelsen av Mars på SAS.NO . Oslo via CPH til Chicago og retur. Helt greit. Vi valgte SK da SAS er med god margin de enkleste å ha med å gjøre med det jeg skulle ha med tilbake.

Det jeg skulle over å hente var i Chicago ,men reiser jeg så langt ville jeg ha ett par dager der borte mens jeg alikevel var der.  Litt surfing på nett fant jeg ett flyshow og fyrverkerioppvisning i sammenheng med åpningen av Kentucy Derby. Dette skulle være i Louisville , KY. Og det er godt innenfor kjørestrekning fra Chicago uten å kjøre vettet av seg.

Sist jeg var i USA var i 2008 på brylllupsreisen til meg og kona.  Da fløy vi også til Chicago og første overnattingen var i LaFayette, IN.  Så jeg tenkte ja.. hvorfor ikke.  Jeg valgte å kopiere opplegget fra den turen og tilpasse det til denne reisen under mottoet "KISS.. Keep It Simple Stupid"

Leiebil er for meg ett must når jeg skal til USA.. jeg reiser sjelden på storbyferie da jeg liker å se litt og vil heller kjøre en å fly direkte flyplass-flyplass og taxi til hotellet.  Så da ble det  en tur innom nettet å sjekke litt på de forsjellige avtalene jeg har igjennom jobb.. og igjen kom Alamo best ut.  Det ble en fullsize SUV, mye av det samme prismessig som en Mustang, men jeg liker SUV bedre og jeg liker å ha god plass.

  Så var det en tur innom Hotells.com for å finne overnatting. Jeg hadde ikke noe bruk for hi-class fancy trendhoteller så jeg valgte samme første og siste natt som sist. Econolodge i LaFayette var helt ok sist så jeg tenkte at dette funka sikkert fint igjen.. nuvel.. mer om det senere.  Erfaring har også lært meg at er det ett litt større event dit en skal så bestill for guds skyld overnatting i god tid. Så jeg tok dette samtidig.. også mer om dette senere.. Så var det bare å vente.

Torsdag 16 april kom og jeg tusla opp til bussholdeplassen, fant ut at jeg ikke gadd å ha bilen på OSL når jeg fint kunne ta bussen bort.

Det å reise alene er jo ikke noe ,men når man har selskap så funker alt bedre. Reveline hadde fast plass i sekken og titta opp stadig med "er vi framme ennå" spørsmål, samt litt oppmerksomhet.


Bussen her går mer eller mindre dør til dør, 5 min spasertur til stasjonen fra døra mi og rett til ankomst på OSL kvalifiserer.

Here we go..





jeg tok innsjekken godt tilbakelent i godstolen dagen før og alt av data imigrasjonsmyndighetene ville vite var gjort unna.  Jeg klarte å få til nødutgangsete også ,juhu :)

En liten tur innom automaten så skjedde det lite/ingenting... jeg ble pent instruert om å gå til manuell innsjekk..  jaja, ingen problem, jeg hadde god tid.  "den er litt rar avogtil" fikk jeg som forklaring av kolega i skranken der.  Vel ferdig innsjekket så var det den sikkerhetskontroll.. her var det ingen kø. Jeg traff bra med avreisetidspungtet 11:50 var en dødperiode og ja det var folk der på en torsdags formiddag.  Laptop og Galaxytab var ute av sekken (katta ble liggende), og kabinkofferten ble kjørt igjennom.. *PIIIIP'  hva nå da..  jeg hadde lagt fotoutstyret mitt i kabinkofferten , EOS 7D + store objektiver, videokamera og gopro måtte ut og igjennom egen screening. Vel nå følte de seg sikkert priviligerte disse duppedittene mine.

Da alt var pakket sammen igjen kom "verden for mine føtter" følsen. Taxfree og mer Taxfree. man kan ikke dra noe som helst sted uten å dra innom taxfree..  Eneste årsaken til at jeg går innom der er å se hva jeg skal ha på vei hjem.  Gidder bare ikke å drasse med sprit og tobakk over halve planeten.  Men jeg så både Whisky og Konjakk som var intresant så jeg noterte meg det bak øret.  Neste stopp Gate 40.. via Uppercrust.

Uppercrust er dyr som eff (i likehet med alt annet på OSL overprisa..), men de har gode baguetter, og betraktelig bedre en alternativet som er flymat, noe jeg skulle få mer en nok av resten av turen.



Flyet kom litt sent inn til gate, men effektiv jobbing så ble det turnet fort og klar til dyst.

Første leg

OSL-CPH SK1469
Airbus A-321 OY-enavdem
Sete 16A (mener jeg å huske)
Flytid 0:55
Ontime :  push på tid

Knyttnevetest..  bildet sier.. jo jeg tror vi sier at den er bestått.













Flyet var ca 75 pst fult. Jeg fikk ikke tresetern for meg selv, men jaja. Flyturen på 0:55 gikk på skinner, (eller luftled).  Det var litt risting på vei opp og på cruse ,men ikke noe å skrive hjem om.  i Køben var det heftig nordvind så vi landet med snuta nordover og gikk rett til gate B5.



Ute av flyet var det bare å sette kursen mot "Ut-av-EU" piren. Jeg hadde halvannen time på å bytte fly så ingen grunn å stresse.



Leg 2 :

SK943
København/CPH - Chicago O'hare/ORD
Sete 36A
Flytid 8:45
Belegg: 90% C, ukjent i Y og ca 70% i M
Knyttnevetest:  Ikke bestått










Så var det bare å benke seg inn for den lange turen.  Flyet var LN-RKP og dette er en maskin som er leaset inn fra LAN Chile.  Jeg må si at jeg likte dette flyet.  Det var greit med plass, jeg hadde toseteren for megselv og flyet var på ingen måte overfylt. Det var vel egentilg bare å benke seg ned for turen.  GoPro ble montert og telefonen gjort klar for fotoknipsing. Her kan jeg nevne at alle bildene tatt i denne raporten med untak av airshow bildene er tatt med Samsung S6,  denne har ett kamera som er helt på høyde med alt annet.  jeg liker den kjempegodt rett og slett.

Push var på tiden og dytte-folka likte jobben sin bra, flyet ble dytta og slep etter alle kunstens regler og satt med nesa rett vei.  Motorne startet fort og vi satte kursen for bane 22L.  Take off som nr 3 etter ett par "småtasser" , takeoff virket normal , men utklatringen virket veldig langsom. det ble fløye lavt før han satte nesa litt oppover og opp i himlan blå.


Så ble kursen satt nordvestover. Kursen var ganske standard for denne flyturen. CPH mot Sveheia/kristiansand før vi gikk mot stavanger og ut i nordsjøen mot island. vi krysset rett over reykjavik, sørspissen av Grønland og inn mot Canada og ned langs The grate lakes mot Chicago.


Vel oppe på høyde begynte service eller hva du nå vil kalle det. Det ble servert drikke i alle sorter før mat tralla kom.  Jeg skulle kjøre senere på dagen så ikke noe fancy viner eller andre alkoholprodukter.   Kjørte Cola og isbiter varianten og det funka helt fint.

"Middagen" var helt ok, ikke den helt store kulinariske eventen  ,men det var mat, og mye av det.  Jeg klarte ikke alt i første forsøk så jeg spiste mye av middagen, og lagret resten til resten av turen. Nesten 9 timer er lenge, jeg må spise hver tredje til fjerde time alikevel så greit å ha litt lagret.

Det obligatoriske middagsbildet.


Jeg satte på AVOD og fant ut at Hobbiten/Femherslaget var høydepungtet. jo det hadde vært det om lyden ikke var tragisk.  Bildet var heller ikke noe veldig å rope hurra for. Men lyden var fulstendig ubrukelig. Fram med Galaxy tab. Jeg hadde samme filmen på denne og jeg ser den heller i HD med god lyd en i frimerkestørrelse uten noe lyd.  jeg er rar sånn.


Etter maten var det bare å benke seg ned. Det var mange timer å slå ihjel. GoProen som hadde stått på fra pushback ble stående til vi passerte skyene. Nå kunne jeg laste over dette på pc'en. Jeg hadde mye batterier med meg så var egentlig bare å tømme minnekortet.

Tiden gikk med til å se ett par filmer og sove litt.

Halvannen time før landing var det tid for en liten snack, her var det en innbakt pizza som jeg syntes smakte fortreffelig. Tok ikke bilde av den, men alle har sett en slik før.


Reisefølge ville se litt ut av vinduet, Ho kjeda seg nede i sekken så litt lufting og titte ut av vinduet var ett fint avbrekk



Chicago fra innflyvingen.  Var nydelig lys bildet får ikke dette helt fram, men pent var det .


Imigrasjonen var relativt fort gjort. Fikk det normale forhøret , og vedkommende stussa litt på passet mitt.  han syntes likheten ikke helt var der, så han kontaktet en kolega som vurderte det sammen med det jeg hadde av legitimasjon på meg.  Da jeg sa jeg hadde gått ned ca 110 kg/220 lbs siden bildet ble tatt og jeg viste Avinor og SAS kortene mine var det greit.  jeg fikk ett hyggelig håndtrykk og keep up the good work og welcome to USA


Trillebagen var på bagasjebåndet så jeg tok den , tusla igjennom tollen som ikke syntes jeg var spesielt intresant.  Rett utafor var det å finne bussen til Alamo. Jeg fikk velkommen tilbake og hyggelig å se deg etter så lang tid og nøklene til bilen.  en 2015 Jeep Grand Cherokee ,med 100 miles på tellern. Denne var jo splætt ny..



Så klarte jeg å kjøre meg vill på vei ut av Chicago, ATM på flyplassen var defekt så jeg måtte finne noe mer cash, smarten hadde naturligvis ikke tatt ut dollar før jeg dro (noe må man jo glemme)

Normalt kjører jeg på instinkt og retningsans, men jeg antar at denne var litt redusert etter så mange timer på flyet.  Bilen hadde innebygget GPS så istedet for å lete etter lokale steder puncha jeg inn adressa til hotellet i Indiana.  Litt plunder da bilen i utgangspungtet virket å være programert for Canada (ikke spør hvorfor), men etter litt banning fikk jeg den til å forstå at jeg ville sørover , ikke nordover og vi var ganske gode venner etterpå.

Bilen var kjempegod å kjøre, spesielt etter jeg fant ut av innstillinger for sete og ratt så ble det ennå bedre.  Bilen jeg hadde har forresten en nybilpris i Norge på litt over 1.1 mill.. Holy crap.

Det ble mørkt på vei mot Indiana og etter ca 2 timer kjøring var jeg på hotellet.  Her spilte klokka meg ett lite pluss. Veien jeg kjørte ligger på grensa mellom central time og eastern time så dette varierte litt på turen. somregel i den retningen jeg ikke venta at den skulle være.


Vel framme på hotellet ble det bekrefta at dette var det samme som jeg og kona hadde vært på i juni 2008.. bokstavlig talt.  fikk tilogmed samme rommet.   Og det morsomme var, ingenting var forandret.   Det var ikke akkurat nyoppusset da jeg var der sist. Det var det fremdeles ikke alt var det samme bare 8 år eldre.  Må si jeg ble litt skuffet, jeg trodde at en liten oppussing av hotell skjedde med gjevne mellomrom. tydligvis ikke her. Men jeg skulle bare sove her noen timer så greit nok.

Lang dag og jeg var trøtt så jeg bare la meg nedpå og sovna.

Dag 2 startet tidlig. jeg var lys våken i 8 tiden og for ett ekstremt B menneske som meg var dette veldig tidlig. Men jeg var uthvilt og klar til dyst.

Plan for dagen var egentlig bare å kjøre ned til Louisville, ca 3-4 timer sør for Lafayette.
Jeg måtte ha noe frokost og subway hørtes ut som en glimrende ide. 6" stake and cheese er min fav og subway er ganske enkelt å finne i USA. De er mer eller mindre over alt.

Jeg kjørte litt rundt i området runt Lafayette/purdue før jeg satte kursen sørover. Jeg fant en alternativ rute så slapp jeg interstate endel mil i allefall.  Jeg kunne uansett ikke sjekke inn før etter kl15 så jeg hadde god tid og stress på ferie er en uting.



La det ikke herske noen tvil.. Det er flatt i Indiana..




Veldig flatt..



Jeg kjørte videre sørover, oppdaget at jeg hadde glemt solbrillene hjemme, men hva har man ikke walmart for. kom fram til Louisville i 4 tiden og fant hotellet takket være min venn GPS.  Super 8.. egentlig ikke noe supert med det spør du meg, vi kan si det var rimlig og relativt rent og greit til å overnatte, men igjen ikke noe å skrive hjem om.

Louisville by night


Riverboat



Jeg så denne rett ved hotellet og holdte på å kjøre av veien. Først fikk jeg hakeslipp så totalt lættis.


.. og en intens lyst å sende bildet med tekst "hadde dette vært en god ide å innføre i Norge" til KRF..

Flyoppvisningen begynte ikke før 3 så jeg hadde god tid til å finne meg en fin plass.

Vel.. dette må jeg si er noe av det trægeste jeg har vært med på ,jeg hadde lest endel om at dette var virkelig ett av go-to showene i USA iløpet av sesongen og sett mange fine bilder fra tidligere år.    Men dette var labre greier.  jeg er glad jeg fant meg en benk å sitte på, det var ett 5 timer langt show.. med totalt 7 acts av 10 min hver.  Harrier var ett trekkplaster ,men to Thunderbirds som flyr over i rette linjer ett par ganger er ikke i mine øyne "Watch the world famues displayteam in action", som de sa på tv'n så sent som dagen før showet.  Showbilder i egen tråd her : [url]http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=131540[/url]


Fyrverkerishowet derimot var spektakulært.  Jeg fikk ikke noe gode bilder av dette. Det var ca 30 min med noe som mer hørtes ut som dommedag en noe som helst annet.  De første 10 min så vi ganske bra hva som skjedde. De siste 20 var området så røykfult at man bare hørte lyden og så noen lysblink.

Noe skuffet over flydelen av dagen, men mektig imponert av fyrverkeri delen var det å finne bilen igjen og få vikla seg ut av sentrum og tilbake til hotellet.. Via Fridays for litt sen middag/kvelds


Søndagen begynte med begredelig vær, det sprutregna når jeg titta ut av vinduet ,men det viste seg at dette var bare byger, og dette ble ord for dagen. Masse regnbyger.

Jeg hadde originaltsett tenkt å kjøre tidlig mot Lafayette igjen for så å dra innom Wolf Park rett ved hotellet.  men jeg oppdaget at dette ikke åpnet før 11 dager etter jeg var der.. fjan til uflaks.  Så jeg tenkte litt.. jaja vi er i USA.. hvorfor ikke ta en 1 dags roadtrip.  Så jeg satte kursen sørover mot Nashville. Hvorfor ikke lissom.  Mål med turen, ingen egentlig, ville bare gjøre noe.

Som sakt så gjort Kentucky er ikke så flatt som Indiana og i slutten av april hadde våren kommet for fult til denne delen, lengre nord var det tidlig vår, her nede var det sommer, praktisk talt.

Satt å kjørte, hørte på radioen og hadde det helt ok









Minner meg om en film jeg så med masse snasene damer


Tennesee titans hjemmbane.. dæven den var Schvær



Reven maste hele reisen på at man kan ikke dra til Kentucy uten å prøve KFC.. jeg sa at jeg hadde prøvd dette før og det var ikke noe å skryte av.. men rever er rever og rever liker kylling.  Så vi gjore ett kompromiss..  Ho slo seg til ro med Chicken nuggets fra Mcdonalds.. så kunne vi si vi hadde spist kylling i KY.



Ey vent nå litt da.. det er mer en nok her.


*smatt* en fornøgd rev..


På vei nordover var det en større ulykke på interstate rett sør for indianapolis.  Jeg så endel som kjørte av på en litt mindre vei, så .. oh.. why the hell not..


Edinburgh, IN





Indianapolis



Nevnte jeg at Indiana er flatt ?




Vel tilbake på hotellet i Lafayette og fikk samme rom som jeg hadde ett par dager tidligere. Er vel ikke noe stor sjanse for at jeg skal dit igjen. Selv om betjeningen var kjempehyggelilge så var resten av hotellet av begredelig stand.

Dag 4 og på vei hjem

Plan for dagen var bare å komme seg til chicago for hjemreisen.  Jeg ville bare kjøre andre retningen å se litt mer av området rundt lafayette en jeg hadde gjort forrige dagen. Done and done :)

Er mange veldig små steder i området, sånne små koslige tettsteder. Vet ikke om det er like koslig i virkligheten, men la meg leve med fantasien.  Ikke helt det man ser på tv og filmer. Men lite av USA er slik en ser på tv uansett.





Tuuuuuut



jaja, så langt kom jeg denne gangen..







langt opp gett.



Det var noe sinsykt med trafikk ut av Chicago  ,men vi kom da fram og bilen ble levert. Etter en liten tur innom Budget da jeg ikke  har lært å lese skilt.. men de bare lo og jaja nok en turist.

Jeg fikk hentet det som skulle hentes og ordnes i Chicago, så var det å gjøre seg klar for hjemreise.

Sikkerhets kontrollen på ORD er ikke så rar som på Gardermoen. Fotoutstyret mitt gav dem blaffen i , jeg kjørte kofferten igjennom scan og ferdig, ingen som brydde seg om hva som var oppi der.   Jeg ble stripsearchet av en røngen maskin (stakkars den som undersøker bildene..)

Jeg konstaterte også fort at noen har jobbet litt på T5 i Chicago..  sist jeg var der var det to brusmaskiner og en tom sjokoladedispenser.. nå var det foodcourt, taxfree og ett lass med butikker i alle former.   Litt titting rundt før jeg tok med litt "proviant" og satte kursen for flyet.

Boarding var på tiden og jeg så fort at dette var en rolig flight passasjermessig.

Chicago Ohare- Kastrup
Fly : Airbus A-340 OY-RKP (Samme som sist)
Sete: 36A
Flytid : 7:20T  (jøsses)

Flyet var under halvfult, det var ikke en sjel i Y og C la jeg ikke merke til M var knapt halvfull så jeg fikk tosetern for meg selv denne gangen også.

Pushback var på tiden 22:05 og etter å ha kjørt halve Ohare runt var det position and hold.  Litt kø var det og vi var nr 6 for takeoff.   Flyet nå gikk betraktelig fortere en sist. "Climb like a homesick angel" er det noe som vistnok heter og her stemte det bra.  Dette gikk virkelig unna.





Det ble samme rutine når vi kom litt opp og avgårde på denne turen også. Maten kom rundt etter en snau time. Igen valgte jeg cola og vann å drikke.   Jeg var forbred på at maten på fly ofte er litt så som så ,men dette var begredlige greier. Det var en kjøttrett av en sort, ikke spør åssen kjøtt det var. jeg er fristet til å si "stuff posing as meat".
potetstappa og kaka var det beste med hele middagen, resten kunne jeg klart meg uten


Det var vel egentlig bare å sette seg tilbake å nyte turen. så begynte morroa.. turbulens.  Kapteinen kom på å sa at de ventet mild turbulens den første timen.. vel der bomma gode kaptein noe suverent.  Det var som å sitte i en malingrister store deler av turen, bare noen få opphold her og der, men det rista mer eller mindre uten stopp til vi passerte shetland.

jeg prøvde å sove litt, det funka ikke, ei heller å se på film. jeg satte på litt musikk på øra, og klarte såvitt å duppe av en times tid. Men alikevel bra søvn va det ikke.

Morning dawns


utsikten er det ikke noe å si på

gamlelandet jo



Etter at ristingen gav seg rett etter Shetland var resten av turen smooth as glass. ikke en antydning til risting og bare fantastisk , blå skyfri himmel.  Det ble en rett-inn  innflyving til 04L på Kastrup og rett til gate.  Disse gutta tror jeg skulle fort hjem..

Flyet landa 20 min før oppsatt tid så jeg hadde bedre tid en jeg frykta, jeg rakk en kjapp matbit på Kastrup før jeg måtte sette kursen mot B piren og siste delen hjem.

Første gang i en SAS Airbus A-320 (har fløyet 321  mange ganger).  Ja hvorfor ikke, denne turen bekrefter at jeg liker A-320 bedre en konkurenten 737.  Mer luft og ikke så cramped.

Jeg fikk ikke notert meg reg-nummeret på denne, men den var dansk registrert

SK458 CPH-OSL
Fly Airbus A-320-200 OY-K-something
Flytid 0:55
Belegg: ca 30%
Knytnevetest , som vanlig ikke bestått. men den gjør det skjelden når jeg er 193 lang.

Dette flyet var nesten tomt, om det var så mange som 50 sjeler ombord tviler jeg på. Men flyet gikk som planlagt, dytta på tid og takeoff igjen fra 22L (de snudde banen rett etter ORD flyet kom).

Venstre sving og kursen rett nordover.  Dette var en fin flytur, nydelig vær og helt stille i lufta. var bare å følge kysten nordover.  Sikker på at de kunne fly VFR her for å si det på den måten.

Dro med en flaske vann og 2 bananer på Kastrup og egentlig bare koste meg. Vi kom innover sarpsborg og med Rygge utafor vinduet begynte innflyvingen som gikk over enebakk og så rett inn på 01R.



Eventyrlandet ?


Vi landet på tid og rett inn til gate. Så var det ut av flyet , og rett i taxfree for å gå litt bananas :D


Jeg ble henta på flyplassen av "oppdragsgiver".  Jeg skulle hente en liten valp i USA for min svigerinne.

Det var denne turen. jeg må si jeg koste meg her, litt ensomt en reven gjore sitt for å komme med mas og dårlige vitser.  Flyturene gikk ganske smertefritt og SAS leverte som vanlig. Skjønt jeg tror jeg ville tatt en liten prat med de som står for catering på vei tilbake fra USA. det måltidet var ikke noe å rope hurra for og i min bok står til en klar stryk karrakter.   Bilen fungerte prikkfritt og var en opplevelse i segselv.

Her er video fra utreisen, GoPro satt i flyvinduet og noe speedet opp og redigert.. 11 timer flyving blir litt lenge og litt kjedelig  i lengden.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar