lørdag 11. mai 2013

Livet som slankeoperert.

Jeg får ofte spørsmål om åssen det er å være slankeoperert og jeg har altid like vanskelig for å svare da jeg har blitt ganske vant med det.

Men la meg prøve å forklare slik jeg opplever det.

Jeg må tenke lite.. det er ganske uvant og gudene skal vite at hodet ikke altid følger med. Alle har hørt at "vi" kan praktisk talt spise ingenting og ingenting. Vel det er en sannhet med visse modifikasjoner.

Jeg kan spise ganske nøyaktig det som passer meg, bare svært lite av gangen. Det er klart når en kan spise veldig små posjoner så må det prioriteres hva en dytter inn i stryta.   Første prioritet er proteiner, kjøtt, egg og ja du vet hva det er.   Det å være vegitarianer og slankeoperert må være ett helvete, og mer eller mindre ikke praktisk mulig.

Etter dette kommer grønnsaker og tilbehør som poteter,ris også videre.  Men dette regnes for mange som fyll og fyll er det ikke så mye plass til når magesekken er på størrelse med en sprit tusj.  Men litt går det naturligvis med.  
Posjons størrelse for meg pleier jeg å si er på nivå med ca en 5-6 år gammel.  Sånn ca en liten kyllingfileet, ett par spisesjeer med ris evt en liten potet og kanskje en "blomst" eller to med brocoli..  Dette er somregel mer en nok og stopper jeg ikke i tide, eller spiser for fort kjennes det ut som jeg har spist en 4 retters julemiddag.  Med andre ord kvalmende stappmett.   Svigermor ble snurt da jeg ikke spiste som jeg pleide sist vi var hos henne nå for litt siden.  Jeg hadde knapt tatt noe som helst og lå der å var stappmett.   Måtte til å forklare henne (igjen) at det er ikke så mye jeg har plass til nå som jeg hadde før.

Så er det måltidsfrekvensen, og her kommer det som mange syntes er veldig rart.  Jeg som fremdeles er en ganske røsslig kar spiser ca hver 3 time. Har fått noen kommentarer der at "jøss spiser du igjen, du må ikke spise så mye så stor som du er". Så da er det å forklare at jeg er slanekeoperert og må spise pittegrann veldig ofte.

Hva skjer om jeg er slem og ikke spiser/drikker som jeg skal ?

Vel , Jørgen Foss som er en stor profil blant oss overvektige sa i ett program at hvis han ikke spiste som han skulle fikk han dumping.  Jeg tror noen forveksler littegranne her. Man dumper ikke av å ikke spise, man gjør det om man spiser for mye/for fort , eller ting man reagerer på. La meg komme tilbake til det.
Men spiser jeg ikke som jeg skal blir jeg kjempeslapp og veldig grinete. Får rett og slett for lavt blodsukker ,men dette går fort over med å få spist litt.  NÅ skal det nevnes her at jeg har veldig lite sultfølse lenger, så jeg må følge med på klokka når det er tid for en matbit.   Jeg sikter på hver 3 time og da har jeg en halvtime til 45 minutter å gå på før jeg begynner å bli uvell.  Derfor har jeg altid med meg noe.  (greit å ha for vane å gå med ryggsekk).  Det samme når det gjelder væske intak og her må jeg også sørge for at jeg får i meg nok 2-2.5 liter for dagen.  Jeg må sant og si at jeg er så dritlei vann til tider at det er helt sykt (og nevner noen å ha agurk eller sitron i vannet blir jeg voldlig, det smaker fulstendig grusomt).   Vann går an om det er iiis kaldt og friskt, men romtemprerert blir jeg regelrett kvalm.  Så jeg prøver å få overtalt min bedre halvdel til å skaffe en isbitmaskin, vi har svært begrenset fryseplass så en sånn innretning hadde vært godt.  Heldigvis på jobb har vi vanndispenser og der er vannet iskalt..

Hva når det kommer til godis og sånt ?

Jo jeg kan spise ett par biter med smågodt eller litt sjokolade. Men her er det veldig små menger det er snakk om.  Spiser jeg noe mer en liten smak får jeg kjempesmerter i magen og dette vil jeg prøve å ungå.  Men ett par biter er lov.   Noen flak potetgull eller tilsvarende går også an , men her er det snakk om 10-15 flak iløpet av kvelden og da er det stopp.   Popcorn går ganske greit, det er stortsett bare luft uansett.  Men ikke akkurat noe en kan bælme av det heller.

Sa noen McDonalds eller tilsvarende instans..  da sier jeg bare kos deg..   Hamburger, lite vits , klarer en 2-3 jafser av en burger og da er de HELT stopp.  Poteter/pommes frits,  2-3 striper ok..  4 + striper OUCH..    Chicken nuggets kan jeg spise en 3-5 stk av kommer litt an på dagsformen.    Så da er hele konseptet noe jeg egentlig ikke stresser med.

Så er det mange som sier at man må spise masse tabletter i alle år etter en oprasjon.. næææ det er ikke så ille syntes jeg. 2 vitamin tabletter og en med kalk.  Samt en B-12 sprøyte i ræva hver 3-4 mnd.  Det kan da ikke være så ille.

Så åssen er totalen ?   Jeg tenker egentlig ikke så mye på at jeg er operert, annet en at jeg er obs på når jeg må ha noe mat, men dette går på ren rutine nå og blir som ett lite pitstop på veien.   Det som er morsomst med det hele er at vekta raser nedover og kroppen føles bedre og bedre.   Jeg har ett daglig kallori intak på 7-800 kcal og kroppen min har ett basebehov på ca 3000 kcal, så da er det å sørge for at kroppen min tærer på fett lagrende, og ikke muskel eller annet.  Dette styrer jeg med kosten.     Så alt i alt vil jeg si at dette funker veldig bra så lenge jeg er litt obs på hva jeg spiser/drikker og ikke gjør noe dumt, jeg får en smekk for dette uansett så like greit å holde seg i tøylene.


Life on the line continues.



1 kommentar:

  1. Knallbra! Takk for at du deler.
    Fikk sett episoden med deg idag. Utrolig tøft at du er under 200 kg.
    Jeg er så glad på dine vegne!

    Hils fruen!

    Hilsen Aina

    SvarSlett